Başarılı vitrin tasarımları ciroya olumlu yansıyor
İlkay OĞUZ / Aydınlı Grup Görsel Düzenleme Müdürü
Doğru vitrin marka kimliğini güçlendirir
Bünyemizde üç markamız bulunuyor. U.S. Polo Assn. markamızda mağazaların vitrin, dekor ve iç görsel çalışmaları için toplam 10 bölgede 10 bölge görsel düzenleme uzmanı çalışıyor. Merkez operasyonel kadro, planlama, lojistik ve yönetim kadrosunda da toplam 14 kişi ile Türkiye’deki 210 mağazamızın çalışmalarını yapıyoruz. Değişen ve gelişen yeni düzen ile birlikte markalar kendi kimliklerini oluşturmaya başladı ve mümkün olduğunca bu kimliğe uygun hareket etmeye gayret ediyorlar. İthal markaların yurt içindeki çalışmaları yerli markalar için ilham oluşturuyor ve her marka kendini belli kategorilerde konumlandırıyor. Son on yılda büyüyen AVM sektörü de bu alanlar için yeni istihdamlar yaratıyor. 10 yıllık süreçte yaklaşık 350 AVM’ye ulaştık ve yurt genelinde bu durum cazip bir iş alanı yarattı. Marka kimliğini doğru yansıtan vitrinler ve iç görsel tasarımlar marka etkilerini oldukça artırıyor, her marka kendi koleksiyonu ve müşteri profiline göre çalışmalar yapıyor. U.S. Polo Assn.’den örnek verirsek markamızın adını ve ilhamını aldığı polo oyununda kullanılan ekipmanları mağaza içerisinde kullanarak marka kimliğini ön planda tutuyoruz. Koleksiyon temamıza göre de vitrinler hazırlıyoruz. Mağazada tabela bile olmasa, içeri giren müşteri kullanılan objelerden ve koleksiyondan hangi markadan alışveriş yaptığını rahatlıkla anlayabilir.
Mağaza vitrinleri farklı ve ilgi çekici konseptleri ile dikkat çekiyor. Vitrinlerini uzman ellere teslim eden firmalar rekabette bir adım öne geçiyor. Başarılı vitrin tasarımları ciroya da olumlu yansıyor…
MAĞAZALARIN vitrinleri o markanın bir nevi yüzüdür. Vitrin bazen o kadar davetkar hazırlanır ki, önünden geçen içeri adım atmaktan kendini alamaz. Vitrinlerde her marka kendi dilini yaratır: Kimi şaşalı bir görsel ziyafet sunarken kimi de minima-list tarzı ile etkiler. Mesela Yargıcı, her zaman sade ve pastel tonların ağırlıkta olduğu, imaj fotoğrafların yer aldığı bir vitrin konsepti uygular. H&M ise beyaz rengi merkeze alır ve öne çıkarmak istediği ürünlerin kombinlerine yer verir. Kısacası her firma kendi hedef kitlesi ve konseptine göre vitrinini dizayn eder.
Vitrinlerini işin uzmanlarına bırakanları fark etmemek olanaksız, işin ehli ellerle şekillenen vitrinler tüketicilerin dikkatini çekmekte çok daha başarılı.
Perakende sektörü uzun süredir bu işin öneminin farkında. Bu nedenle çoğu firma vitrin tasarımı ve görsel düzenleme alanında profesyonelleşmiş kişileri istihdam ediyor. Bu alanda artan talebi Yenibiris.com, Secretcv.com ya da Kariyer.net’te yayınlanan ilan artışından da anlamak mümkün. Bu alanda kariyer yapmak isteyen ya da kendini geliştirmek isteyenler için ise İstanbul Moda Akademisinde eğitim programı mevcut.
“YARATICI DÜŞÜNMEK GEREK”
Vitrin tasarımı sadece mankenleri giydirmekten ve camları süslemekten ibaret değil elbette. Bu nedenle firmalar bu alanda deneyimli kişilerle çalışmayı önemsiyor. Örneğin Yargıcı’nm görsel düzenleme ve vitrin tasarım departmanı merkez ofis çalışanları dahil olmak üzere 20 kişiden oluşuyor.
Görsel Düzenleme ve Vitrin Tasarım Müdürü Gülüm Atiz bu kişilerde aranan özellikleri, “Kreatif düşünme becerisi gelişmiş, zaman yönetimi konusunda başarılı, kalabalık bir ekip olduğu için takım çalışmasına uyumlu, iletişim becerisi yüksek, detaylara önem veren ve estetik değerleri gelişmiş” şeklinde tanımlıyor. Vitrin tasarımın ve görsel düzenlemenin marka imajma önemli katkılar sağladığım belirten Atiz, bunun yanı sıra satışa da yansımaları olduğunu ifade ediyor. Özellikle AVM’lerin çok fazla göze hitap etmesi nedeniyle mağazaların vitrinlerinde farklılaşma yoluna gittiğini anlatan Atiz bunun da güzel bir rekabet ortaya çıkardığından bahsediyor.
BEĞENEN MAĞAZAYA GİRİYOR
İpekyol, Twist ve Machka markalarını bünyesinde bulunduran Ayaydın Grup ve Miroglio’nun da vitrin ve görsel tasarım ekibi 20 kişiden oluşuyor. Ekibe katılacak kişilerin öncelikle yüksek enerjili olmasına dikkat ettiklerini belirten Ayaydın-Miroglio Genel Müdürü Uğur Ayaydın diğer özellikleri ise şöyle açıklıyor:
“Bunun dışında kreatif bir gözü olması ve her daim yenilikleri takip eden, değişime açık, ileri görüşlü birisi olması gerekiyor. En önemlisi de ekip ruhu taşıması ve kolektif hareket edebilmesi şart.”
Tüketicilerin psikolojik olarak bulundukları ortamlardan etkilendiklerini kaydeden Ayaydın, insanların sevdikleri, keyif aldıkları, kendilerini huzurlu hissettikleri yerlerde daha çok vakit geçirmek istediklerini vurguluyor. Yaratılmış olan marka algısı ve stratejisi doğrultusunda bir içgörü oluşturduklarını anlatan Ayaydın, “Bir mağazanın ambiyansı, içerideki aydınlatmadan tutun, kokusuna, ürünlerin renk dağılımına, çalan müziklere, kullanılan objelere kadar bir bütün oluşturmalı ve müşterilerimizin beş duyusuna birden hitap edebilmeli. Mağazaya girdiğinde keyif alabilmeli. Bu noktada görsel tasarımınızla fark yaratmak, kişilere bildikleri kombinler yerine yeni ve farklı kombinleri sunarak yeni bir vizyon yaratmak satış anlamında çok önemli bir etken” diye konuşuyor.
ŞEHİRLE UYUMLU
75 Türk tasarımcının koleksiyonlarının aynı çatı altında satışa sunulduğu multib-rand konsept bir mağaza olan Gizia Gate vitrinlerinde tasarımı öne çıkartıyor. Nişantaşı’ndaki 2 bin metrekarelik mağazanın vitrinlerinden ve görsel tasarımından sorumlu üç kişi var. Zaman zaman dışardan isimlerle vitrin konseptleri geliştirdiklerini anlatan Gizia Gate Marka Yönetim Danışmanı Kerem Fildişi, mağaza için süpermarket hızıyla yenilendiklerinden bahsediyor. Minimum bütçelerle cin fikirli temalarla vitrinleri ve mağaza içini dü-zenle-diklerini söyleyen Fildişi, “Pazarın içinde bulunduğu şu zamanlarda ekonomik ve farkmdalık yaratacak çalışmalara öncelik veriyoruz” diye konuşuyor.
Gizia Gate misyonuna uygun ve far-kmdalık yaratacak vitrin konseptleri-ni tercih ediyor ve vitrinlerinde şehrin dinamiklerine entegre olmayı seviyor. Festivaller, bianeller, sergiler gibi şehrin kültür sanat hayatı Gizia Gate vitrinlerine yansıyor. Bu kapsamda en son Tasarım Bianeli ve Contempoary İstanbul ile vitrin çalışması yaptıklarını belirten Fildişi, bu çalışmanın ciroyu pozitif etkilediğini ifade ediyor.
Marka Danışmanı Aydın Yıldız da vitrin sanatının satışların istenen hedeflere ulaşmasında mağazaya, markaya ve satış danışmanına yardımcı olduğunu vurguluyor. Vitrin sanatının detaylara hakim olmayı ve onları ustalıkla yöne-tebilmeyi gerektirdiğini kaydeden Yıldız bunu, “Vitrinde kurulacak satış sahnesinden müşteri görsel olarak etkilenecek ve satış yönlü harekete vitrin ilk ivmeyi verecek” diyerek açıklıyor. “Vitrinler ne kadar müşteriyi içeriye çekebilirse o derece başarılı bir tasarım olmuş olur” diyen Aydın, vitrinlerin bakana yeri geldiğinde nostalji yaptırdığını yeri geldiğinde de fütüristik bir dünyaya adım attırdığım anlatıyor.
“YENİLİKÇİLİK ÇOK ÖNEMLİ”
Yıldız’a vitrin tasarımı ve görsel düzenleme açısından beğendiği mağazaları soruyoruz. Flazır giyimde Vakko, Çift Geyik Karaca, Lacoste, Beymen, Hate-moğlu, Boyner’i sayan ve bu markaların her dönem klasik ve tutarlı çizgilerini “yenilikçilik” ilave ederek devam ettirdiklerini anlatan Yıldız, Zara ve kardeş firmaları Stradivarius, Massimodutti, Oysho’nun da her zaman en iyi konsept ve trendler üzerine çalıştıklarını kaydediyor. Enza Yataş, English Flome, Mudo, Home Sweet Home’u ev tekstilinde öne çıkanlar olarak tanımlayan Yıldız, güzellik ve bakım marketi kon-septiyle kozmetik alanında TSHOP’un alanında önemli açılımlar yaptığını vurguluyor. Zincir marketlerde Macro Center’m özellikle iç dizayna verdiği önemle öne çıktığını, CarefourSA’nm ise Mini konseptiyle yenilikçi bir çizgiyi yakaladığını dile getiriyor.
İstanbul İModa Akademisi uluslararası kariyer fırsatı sunuyor
İstanbul Moda Akademisi, 2011 yılından beri “Profesyonel Gelişim Programları” altında “Görsel Mağazacılık ve Vitrin Tasarımı” eğitimi veriyor. 2016 yılına kadar 200’ün üzerinde mezun verdi. Hem bahar hem de güz döneminde açılan ve üç ay süren bu eğitim programını tamamlayanlar, görsel mağazacılığın temel prensiplerini öğreniyor, mağaza içi reyon uygulamaları, styling ve manken giydirme teknikleriyle deneyim kazanıyor, vitrin tasarımına yönelik maket atölye çalışması yaparak uygulama becerileri geliştiriyor, marka işbirliğinde yapılan uygulama projeleri ve sektörden gelen eğitmenler sayesinde sektöre dair geniş bir iletişim ağı oluşturabilecek yetiler kazanıyor. İMA yetkilileri şu bilgileri veriyor. “Biz İMA’da öğrencilerimize bu işin bir matematiğinin olduğunu anlatıyoruz, yapılan işin ölçümlemesini de yapmayı yani KPI değerlerini hesaplamayı da öğretiyoruz, markaların görsel sunum direktörlüğüne kadar yükselebilir. Program 11 Şubat’ta başladı. Katılımcılar mülakatla seçildi.Kontenjanımız 16 kişi ile sınırlı, ücreti 4.500 TL.”