E-spor Etkinlikleri Yerel Turizm Sektörüne Ciddi Katkı Sağlıyor
25 yıllık gelenek giderek güçleniyor
E-sporun ve e-sporcunun buluşma noktası olan fuar ve konferanslara on binlerce oyuncu katılıyor. Katılım ücretleri oldukça yüksek. Etkinlikler yerel turizm sektörüne çok ciddi katkı sağlıyor…
E-SPOR, fuar, kongre ve konferans tanımları altında on yıllar süren bir geçmişe sahip. 1990’h yıllarda adından söz ettirmeye başlayan bu etkinliklerde, birçok oyun ve teknoloji sever bir araya geliyor. İçeriği, sayısal ortama dair sosyoekonomik yapı ve eğlencenin değişimi oluşturuyor. İlk çıkış tarihlerinde ise, zamanın konsol ve taşınabilir eğlencelerini konu alan toplantılarından meydana geldiği söylenebilir. Özellikle bugünün konsol devlerinden Nintendo’nun Tctris turnuvaları, konferanslara damgasını vuran e-spor faaliyetlerinden biri olarak gösteriliyor. Bu örneğe ŞEGA’yı da aynı şekilde ekleyebiliriz.
BİNLERCE KATILIMCI
Günümüzde ise sektör yapısını QuakeCon’a borçlu. Quake-Con, binlerce bilgisayarın spor salonlarına yerleştirilerek, turnuva konsepti ile düzenlenen yarışmalara yaptığı ev sahipliği ile biliniyor. Sadece Quake isimli oyunu değil, daha birçok benzer nitelikteki FPS (first person shooter – birincil kamera açısına sahip aksiyon oyunları) oyununun takipçilerini konu alan yapıya rol model oluşturduğu biliniyor.
QuakeCon’un yarattığı sistem, bugün 10 bin kişiye yakın oyuncuyu aynı anda turnuvaya alabilccek büyüklüğe erişmiş vaziyette.
Sistemi destekleyen ve büyüten en büyük unsur, şüphesiz ki çizgi roman ve anime severlerin buluşmalarına benzer biçimde oluşturulan, oyun yapımcıları ve oyuncuların kendilerine ait konferansları. Örneğin, GDC (Game Developers Conference-Oyun Geliştiricileri Konferansı) kapsamında 30 bine yakın tasarımcı ve programcının bir araya geldiği bir etkinlik söz konusu. Diğer taraftan, Blizzard’ın ev sahipliğinde düzenlenen BlizzCon’a 2017 yılında 35 bin kişi katılım göstejdi. Bu yıl Kasım ayında düzenlenecek olan Blizzcon’un giriş biletinin fiyatı 199 dolar. Ve bu fiyatın yanında, sadece bu etkinlikler için yapılan hazırlıkları da hesaba katmak gerekiyor. Önümüzdeki haftalarda değinecek olduğumuz Cosplay akımı, bu etkinliklerden besleniyor ve katılımcıların özel olarak hazırladığı kostümlerin sergilenmesini ifade ediyor.
FUAR VE KONFERANSLARIN VAATLERİ
Etkinlikler sadece bilgisayar oyunu oynanan bir arkadaş ortamından ibaret değil. Ortam, teknoloji firmalarının ürünlerini tanıttığı ve/veya satışa sürdüğü bir “ortam vaadi” de sunulmakta. Öyle ki, sosyal medya platformlarının büyük katılımlarla şenlendiği paylaşımlar sayesinde, etkinlik alanındaki birçok ürünün doğal reklamı yapılıyor. Etkinlik içerisinde ise yeme-içme sektörünün temsilcileri ile buna benzer yan sektörlerden birçok firma katılım sağlıyor. Dolayısıyla kendi içerisinde bir ekosistem oluşturduğu rahatlıkla söylenebilir. Yani, organizatör, yapımcı, oyuncu ve ürün sağlayıcı herkesin nakit akışı gerçekleştirdiği bir yapı bu. Bu kapsamda aktarılan mevcut yenilikler, gelecek yeniliklerin habercisi niteliği taşıyor.
İlgili etkinliklere yapılan katılımlar öncesinde, çeşitli firmalar ziyaretçiler için hediye paketleri ve sürpriz eğlenceler de hazırlıyor. Popüler şarkıcılardan, giysi ve benzeri eşyaların satışına kadar geniş yelpazede bir planlamalar listesi var. Bunlardan en önemlileri, e-sporcular için kendi oynadıkları oyunlarda, oyun içi satın alma adı verilen ek özelliklerin (oyunlarda daha kuvvetli olabilmek için kullanılan sanal özellikler) pazarlanması. Bunlar, çeşitli indirimler veya ücretsiz dağıtım şeklinde çok sayıda varyasyona sahip.
Amaç, pazarlamanın önemli ayaklarından biri olan tutundurmayı sağlayabilmek. Görüleceği gibi, işlem sadece sanal ortamda değil, fiziki gerçekliğin içinde de devam etmekte. Tabii bu fuar ve konferansların mali akış yaratımları sadece oyuncuları bağlamıyor, özellikle sermaye piyasasından çok sayıda takipçi, dikkatli biçimde mevcut ilerlemeyi takip ediyor. Peki, sebebi nedir? Çok basit biçimde örneklersek; Avrupa Şampiyonlar Ligi’ndeki futbol maçı fiyatlarına bakmamız yeterli olacak. Etkinliklerin giriş ücretleri, bu maçların iki katı fiyatına kadar ulaşabiliyor. İşin ilginç yanı, etkinliklerin yapılış yerlerine dair farklılıklar oluşabildiğinden, giriş biletinin yanma ek olarak yol, konaklama ve diğer zorunlu günlük ihtiyaçlar da ekleniyor. Dolayısıyla, ekosistem kendi içerisinde dev bir ticari mekanizmaya sahip hale geliyor. Üstelik ilgili ekosistemin varlığı, bölgedeki esnaf için de oldukça önemli bir ek gelir noktası oluşturmakta. Kozmopolit yapıdaki ziyaretçi kitlesi, etkinlik alanı dışındaki faaliyeti ile de büyük katkı sağlıyor.
Sermaye piyasasının e-spora yönelmeye başlamasının temel sebeplerine değinmemizin ardından, hangi firmaların yavaş yavaş oyuna girdiğine önümüzdeki hafta bakacağız.
Güzel bir hafta geçirmenizi dilerim…
Ali Efe İralı