Video Oyunları Fuarı “E3 2013” büyük küçük herkesi büyüledi
Los Angeles’ta geçen hafta sona eren Video Oyunları Fuarı “E3 2013” büyük küçük herkesi büyüledi. Fuarı gezen 50 bine yakın ziyaretçi, yeni oyunlar kadar mevcut oyunların yeni versiyonlarını da ilgiyle inceledi. Bu arada Sony ve Microsoft’un yeni konsolları ilgi odağı oldu…
VİDEO ve bilgisayar oyunu meraklıları, geçtiğimiz hafta ABD’nin Los Angeles kentinde şekerci dükkanındaki çocuklar gibiydi. Kentin Kongre Merkezi’nde düzenlenen fuarda, yüzlerce elektronik oyun, tüketicinin beğenisine sunuldu.
Fuarı gezen 50 bine yakın ziyaretçi, tutkun oldukları oyunların yeni versiyonlarını heyecanla izlediler, yeni oyunların nasıl olduğunu incelediler.
Kısaca “E3 2013” olarak bilinen “Elektronik Eğlence Sergisi 2013”, büyük küçük herkesin ilgi odağı oldu. Sadece üç gün süren fuar, elektronik oyunların tanıtılmasını amaçlıyor, kâr amacı güdülmüyordu. Ziyaretçilere yalnızca “demo” yapıldı. Meraklılar, bildikleri oyunların gelişmiş sürümleriyle ilgili notlar almakla yetindi.
Eğlence Yazılımları Derneği ESA’nın (Entertainment Software Association) düzenlediği, bu yıl 19’uncusu yapılan fuarda yazılımlar kadar bu oyunların oynanacağı donanımlar da dikkat çekiciydi.
Çoğu donanım, bir uzay gemisinin gösterge tablosundan farksızdı. Böylesine karmaşık oyunları oynayabilmek için uzun yıllar video oyunlarında deneyim sahibi olmak gerekiyordu.
GÖZLER İKİ MARKADA
Yüzlerce oyun vardı ama gözler iki oyun konsolundaydı. Microsoft’dan Xbox One ve Sony’den Playstation 4 (PS4), içerdiği yenilikler açısından oyun müptelalarının dört gözle beklediği ürünlerin başındaydı. Her iki konsol da bu yıl başlayan “sekizinci kuşak” video oyunlarını temsil ediyor.
Sony PS4’te, yeni uygulamaların ve hizmetlerin yanı sıra, oyunun zevkini artırmak amacıyla konsol sahiplerinin ikinci bir ekran olarak tablet veya akıllı telefon kullanmasına izin veriyor. Konsol, kullanıcının isteğine bağlı olarak bazı yazılımların indirilmesine ve “share” (paylaşım) düğmesiyle de diğer arkadaşlarınızla birlikte oynamanıza imkan tanıyor.
Xbox One ise eski “Xbox 360”ın yenilenmiş versiyonu. Sistemde, görüntülü iletişim Skype özelliği ve ikinci ekran seçeneği de bulunuyor. 500 GB bellek kapasitesi olan konsol, hem DVD hem de yeni veri kayıt ortamı Blue Ray disklerini kullanabiliyor.
Bu iki önemli markanın yanı sıra Konami, Electronic Arts, Ubisoft gibi diğer güçlü oyuncular da basın toplantılarıyla ürünlerini tanıttılar. Nintendo ise basın toplantısı yapmayıp kısa etkinliklerle ürünlerini tanıtmayı tercih etti.
FİYATLAR HAYLİ YÜKSEK
Sony, Playstation 4’ü ilk kez fuarda tanıttı. ABD fiyatının 400 doların altında olması beklenen oyun konsolunda yeni oyunların yanı sıra gelişmiş eski oyunlar da bulunuyordu. Bunlar arasında en çok dikkati çeken oyunlar, “Infamous: Se-cond One”, “The Order: 1886”, “Killzo-ne: Shadow Fail”, “Gran Turismo 6”, “Beyond: Two Souls”, The Last of Us” olarak sıralandı. Playstation 3’ün gözde oyunlarının daha geliştirilmiş versiyonları, Play Station 4’te de bulunuyor.
Microsoft ise “XBox One” konsolunun kasım ayında piyasaya çıkacağını açıklayarak meraklılarını sabırsız bir bekleyiş içine soktu. Fiyatının 500 doların altında olacağı tahmin edilen bu konsolun tanınmış oyunları; “Dead Rising 3”, “Ryse: Son of Rome” ve “Halo”ydu.
Electronic Arts, en sevilen oyunlarından “Need for Speed”i geliştirdi ve “Need for Speed: Rivals” adlı yeni bir versiyonu çıkardı. “Battlefield 4” ve “Titanfall” firmanın en güvendiği oyunların başında geliyordu. “EASports” oyun paketinin içine de basketboldan buz hokeyine, futboldan beyzbola çok değişik oyunlar katılmıştı.
Ubisoft da iddialıydı. “Watch Dogs”, “Assassins Creed IV: Black Flag”, “Tom Clancy’s Splinter Celi: Blacklist” gibi yenilenmiş oyunlar, kısa süre sonra piyasada meraklılarıyla buluşacak.
1995’TEN BERİ
Konami, kuruluşunun 40’ıncı yılını fuarda kutladı. Oyun portföylerine, “Castle-vania: Lords of Shadow 2”, Pro Evolution Soccer 2014”, “Metal Gear Solid V: Phan-tom Pain” gibi oyunları dahil etmişti.
Ayrıca, 505 Games, Activision Bliz-zard, Atlus, Bethesda, Capcom, CD Projelet Red, Deep Silver, Disney, Namco Bandai, Sega, Square Enix, Tecmo Koei, Warner Bros, XSEED Games gibi video oyunlarının önde gelen markaları, gövde gösterisi yaptı.
E3 video oyunları sergisi, 1995 yılından beri düzenleniyor. Daha önce üretici firmalar, Tüketici Elektroniği Fua-rı’nda kendilerine stant bulmaya çalışır ya da şansını Avrupa’daki fuarlarda denerdi. Fakat video oyunları sektörünün neredeyse bilgisayar sektörü kadar büyümesi üzerine, ayrı bir fuara ihtiyaç duyuldu. İlk fuarda, Nintendo, Playstation ve Sega başta olmak üzere davetli birkaç şirketin oyun yazılımları sergilenmişti. Donanımlar henüz geliştirilmemişti. Bu oyunları oynamak için bir bilgisayara ihtiyaç duyuluyordu.
JAPONYA DA HEVESLENMİŞTİ
Fuar düzenleyicileri daha sonra, sadece davet edilen şirketlerin değil, video oyunları sektöründe olduğunu resmi olarak belgeleyen her şirketin fuara katılmasına karar verdi. Bir yıl sonra yapılan fuarda irili ufaklı onlarca üretici firma yazılımlarını sergiledi. 1996’daki fuarı 80 bin ziyaretçi gezdi. Tüketiciler, bir joystick ve özel düğmelerle oynanan Atari benzeri oyunları, bilgisayar klavyesinden oynanan oyunlardan daha çok sevdi. Artık, yazılım kadar donanım da video oyunları içip önemli bir unsur olacaktı (Atari, 1984’te kapanmıştı).
E3 sergisinin ABD’de başarılı olması üzerine Japonya da kendine özel bir E3 fuarı düzenlemeye girişti. Fuarın ana sponsorları Sony ve Sega olacaktı. Ama iki şirket de bütün bir fuara sponsor olmak yerine kendi ürünlerine odaklanmayı tercih ettiler ve fuardan çekildiler. Üçüncü büyük oyunca Nintendo yalnız kaldı. Katılım ve ciro çok düşük oldu ve bundan sonra yeni bir fuar düzenlenmeyeceği açıklandı. Bu hayal kırıklığı, E3 fuarları düzenlemeye heves eden Kanada ve Singapur’un moralini bozdu. Bu iki ülke, projelerini hemen rafa kaldırdı.
66 yıllık tarihi var
Video oyunlarının geçmişi, neredeyse bilgisayarın tarihi kadar eski. Bilgisayarların gelişimini, ironik bir biçimde İkinci Dünya Savaşı’na borçluyuz. Önceleri düşmanın savaş şifrelerini kırmak için yapılan bilgisayarlar (ya da o zamanki adıyla otomatik sayılama sistemleri], top mermilerinin tam isabet sağlaması için havada çizdiği eğrinin hesaplanmasında kullanılmıştı. Savaş bittikten sonra bilimsel amaçlı olarak bilgisayarların geliştirme çalışmaları devam etti. 1947’de iki Amerikalı, Thomas Goldsmith ve Estle Ray Mann, elektronik olarak oyun oynanabileceği fikrini ortaya attı. 0 yıllarda bilgisayarların monitörleri yoktu. Patentini aldıkları, “Katod Işın Tüplü Eğlence Cihazı”, televizyon ekranı yardımıyla bazı ilkel şekillerin hareket ettirilebileceğini gösteriyordu. Ne var ki herkesin oynayabileceği bir oyun değildi.
1952’de Alexander Douglas, EDSAC bilgisayarında kendi yaptığı “Tic-tac-toe” adlı oyunu oynayarak ilgi çekti.
Bu, iki kişiyle oynanan, klasik “kağıt kalem” oyununun elektronik biçimiydi. Kazanmak için 3×3 (9 karelik] bir ızgaraya karşılıklı olarak 0 veya X yazıp yatay, dikey ya da diyagonal olarak benzer işaretleri sıralamak gerekiyordu. 1958’de VVilliam Higinbotham ilk kez, iki kişinin ekranda tenis oynayabileceği “Tennis for Two” adlı elektronik, interaktif oyunu hazırladı.
Bunları 1961’de MIT öğrencileri Martin Graetz, Steve Russell ve VVayne Viitanen’in yazdığı “Spacevvar” oyunu izledi. DEC şirketinin PDP-1 bilgisayarı için yazılan oyun, adından da anlaşılacağı üzere uzay gemilerinin birbirini vurması esasına dayanıyordu.
1971’de Nolan Bushnell ve Ted Dabney’nin yazdığı “Computer Space” adlı oyun, ticari olarak satılabilen, halka açık yerlerde para atılarak oynanabilen ilk oyundu. İkili 1972’de Atari şirketini kurdu. Aynı yıl Atari’nin piyasaya çıkan “Pong” oyunu, bugün bile hatırlanan video oyunu klasiklerinden biri oldu. Masa tenisi benzeri bu oyun o kadar çok firma tarafından taklit edildi ki 1977’de video oyun piyasası çöktü. Ancak bu çöküntüden bir yıl sonra yepyeni bir bilgisayar oyunları kuşağı doğdu.
Alev Rigel